keskiviikko 2. heinäkuuta 2008

Autojen ehdoilla

Onko mielekästä tehdä kymmenen hehtaarin suuruisia kaupparakennelmia - Ideaparkkeja lue: Idiotparkkeja - kun saman rakennuksen eri myymälöiden välimatka saattaisi olla jopa 1 kilometri, jos niin on, kyllähän asiakas ajaa siihen toiseen myymälään autollaan eikä toki kävele - näin ei toteudu se olettama, että kaikki on saman katon alla.

Kun ostaja, viipyjä tai mitä ne asiakkaat sitten ovatkin saapuu kauppaan A vaikkapa automarketin pohjoiskulmalla ja haluaakin hetken päästä myymälään Q joka on eteläkulmilla niin lähteekö hän kävellen sisäkautta vai ulkokautta: siinäpä ongelma; kävellen sisäpuolitse aikaa kuluu askeleen nopeudesta ja - pituudesta sekä muista esteistä riippuen kymmenestä minuutista kolmeen vartti tuntiin, ulkokautta oletettavasti autolla ajaen ehkä viisi minuuttia jos parkki löytyy nopeasti.

Ymmärettävistä syistä johtuen viipyjä valitsee ulkoreitin ja pysähtyy matkalla parikertaa - ensin "pitsalle" kun alkaa hiukomaan ja toiseksi "jätskille" ja kolajuomalle varsinkin kun on tullut 75 km:n takaa ruuhkassa körötellen - ja sitten vasta siihen Q-kohteeseen. Vastaisiko tällainen käyttäytyminen Toivo Sukarin tarkoittamaa yhtä pysäköintä?

Nämä "Sukarit" ja kumpp. edellyttävät toimillaan, että koko kansa olisi autoistettava - eikö myös VM:n pitäisi olla ajan tasalla ja huolehtia autoistettamisesta niin, että kaikki tasapuolisesti käyttäisivät näitä Idiotparkkeja.


Das Auto

Ei kommentteja: